Sportrening med Tassa og Extra m/film

I dag ble det sportrening med jentene 🙂 Jeg begynte å trene på gjenstand i sporet til Tassa når jeg var på Elverum tidligere i sommer. Da hadde jeg en pinne med leverpostei i slutten(slik at hun skulle markere på den, og jeg kunne legge til kommando. Vi hadde selvfølgelig tatt det utenfor sporet først). Dette fungerte greit, men ikke bra nok. Som jeg har skrevet hundre ganger før så gidder jeg ikke å krangle med henne i treningen, så jeg må legge det opp slik at hun forstår det, da slipper vi å diskutere. For vil hun diskutere noe, så gjør hun det.
Derfor la jeg opp en liten plan i dag. Jeg skulle legge et spor på ca 130 meter med frem gjenstander. Skal man trene på gjenstander, så må man ha endel gjenstander også. Sporlengden tar vi utenom.
Før jeg la ut sporet, så hadde vi et økt der hun apporterte gjenstander til meg og fikk masse belønning i form av go`biter og stemme. Hun liker ikke å leke. Det går med litt jakt på gjenstanden, men ikke mer enn det.
Hun er jo veldig enkel og grei å trene på den måten at hun er ekstremt smart (nei, ikke snakk om at belgere er smarte i forhold!). Så når hun forsto at hun fikk bytte med go`bit hvis hun apportere gjenstanden, så la jeg ut sporet til henne.
Jeg hadde ingen go`biter i sporet, kun fem gjenstander av tre og skinn («IPO gjenstander»).
Så var det å sette henne på sporet som hadde ligget fem min, og det blåste kuling. Hun jobber veldig bra, men det blir (selvfølgelig) litt mer unøyaktig når det er så ferskt, og så mye vinn. Hun markerte på den første gjenstanden, og hentet den . Fikk masse skryt, og sporet videre.
Hun apporterte fire av fem gjenstander selv. Jeg så at hun markerte på den siste også, men hun gikk over. Jeg sa ingenting, for jeg var litt for sen. Man ser det godt på filmen (det blir gjenstand nr. fire hun gikk over). Jeg brydde meg ikke om at hun gikk over den, da de andre var så bra 😀 Dere kan se selv på filmen :

http://vimeo.com/6255244

(Dere må bare bruke linken, da det andre programmet ikke ville virke i dag)

Extra fikk også et spor. Det er lenge siden hun har gått spor, og med mye vind, så visste jeg vel at dette ikke kom til å bli det beste sporet. Det ble det heller ikke. Jeg la ut et ganske langt spor først, for å få markert meg litt, og jobbet med litt «oppgaver». Store deler av sporet så gikk hun veldig greit, men andre deler av sporet så tullet hun endel.

Jeg la til slutt ut et kortere spor som jeg fikk filmet, dette gikk endel bedre 🙂 Hun kan absolutt gå bedre enn dette, men når man ikke trener, så møter man på litt problemer 😉
Jeg måtte inn å nykke en gang i linen på den første gjenstanden. Det er fordi hun vil videre, og dekker for sent, slik at gjenstanden er under magen hennes. Hun vet veldig godt hva hun skal gjøre, så da valgte jeg å markere meg litt, for en gangs skyld , i sporet.
Jeg ser både på filmet av Tassa og Extra at det ser ut som at de går mye fortere enn det de gjør. Det har sikkert med at Emilie, som filmet, går mens hunden går. Men men 🙂

http://vimeo.com/6255452

 

Etter vi hadde trent spor så tok jeg ca 8 neseprøver med Extra. De var feilfri 😀 Så jeg ser litt lys i tunnelen nå, men det er bare å trene 😉